Kunsteducatie op
De Gondelier
We schenken veel
aandacht aan kunsteducatie.
Door te werken met
verschillende technieken en achtergronden willen we leerlingen leren om kunst,
cultuur en erfgoed te waarderen. We willen leerlingen met een kritische blik
laten kijken naar kunst. De leerlingen worden gestimuleerd verder te kijken dan
wat je aan de oppervlakte ziet. Ze
verwoorden hun eigen mening en leren dit met argumenten te onderbouwen bij
zelfgemaakt werk of dat van medeleerlingen. Bij bezoek aan cultureel erfgoed,
voorstellingen en museumbezoek komen zij hier ook mee in aanraking.
We willen bereiken
dat:
-
De
taalvaardigheid van de leerlingen wordt vergroot
-
Het
zelfvertrouwen van de leerlingen groeit
-
De
leerlingen kritisch leren kijken
-
De
creativiteit van de leerlingen vergroot wordt
-
De
leerlingen een onderzoekende houding krijgen
-
De
leerlingen respect en waardering voor elkaar en elkaars werk krijgen
-
De
motorische vaardigheden van de leerlingen worden gestimuleerd
-
De
samenwerking tussen de leerlingen wordt bevorderd
-
De sociale
vaardigheid van de leerlingen groter wordt
-
Het
cultureel zelfbewustzijn van de leerling verrijkt wordt
In de groepen wordt
elk schooljaar aandacht besteed aan 2 disciplines van dans, theater, beeldend
en muziek. Onze leerkrachten worden bij deze lessen ondersteund door een
kunstvakdocent van Scholen in de Kunst waarbij ook zij zich op het gebied van kunsteducatie
verrijken. Daarnaast hebben de
leerlingen van de clusters 5/6 en 7/8 jaarlijks een project waarbij ze samen
met een kunstvakdocent van Scholen in de Kunst aan een thema werken zoals
3D-printer, audiovisuele vormgeving, multimedia. Elke groep bezoekt
ieder schooljaar een dans-, theater- of muziekvoorstelling op locatie met
daarbij voorbereidende- en/of afsluitende lessen in de klas. De maatjesgroepen
geven een keer per schooljaar een voorstelling voor ouders en belangstellenden. De bezoeken aan
cultureel erfgoed zijn zoveel mogelijk in Amersfoort en omgeving. Na afloop van
dit bezoek krijgen de leerlingen een gastles van een kunstvakdocent van Scholen
in de Kunst. De leerlingen van cluster 7/8 brengen elk jaar een bezoek met de
Museumpleinbus naar het Museumplein in Amsterdam. Zij brengen daar een bezoek
aan het Rijksmuseum, Stedelijk Museum of van Gogh museum gecombineerd met een
educatief programma. De lessen met de
kunstvakdocent en bezoeken aan voorstellingen en cultureel erfgoed zijn zoveel
mogelijk afgestemd op het gewone lesprogramma, waardoor het betekenisvoller is
en de kinderen worden zoveel mogelijk gestimuleerd actief deel te nemen.
Onze Intern
Cultuurcoördinator Debbie van Essen kan u meer over
onze kunsteducatie vertellen.